Samen leren
KLIMAP gaat over het vernieuwen van gebiedsprocessen om ervoor te zorgen dat in de ruimtelijke ontwikkeling rekening wordt gehouden met de lange termijn verwachting rondom klimaatverandering. Die vernieuwing ontstaat door het gezamenlijk experimenteren met nieuwe processen, methoden, data, kennis en concepten. Het experimenteren en leren hebben we binnen KLIMAP in verschillende vormen gedaan:
- binnen de proeftuinen, waarin de effectiviteit van verschillende maatregelen zijn verkend;
- binnen de cases, waarin we de stappen uit de routekaart hebben getoetst en verfijnd;
- in een aantal leersessies over diverse onderwerpen aangaande ontwikkelpaden, met als doel te verdiepen, te reflecteren en ervaringen en perspectieven uit te wisselen.
We zijn binnen KLIMAP op pragmatische wijze van start gegaan met onderwerpen waar de KLIMAP partners op dat moment over wilde leren met elkaar. Die onderwerpen voor leren werden periodiek geïdentificeerd, zodat ook nieuwe onderwerpen toegevoegd konden worden. Afhankelijk van het onderwerp sloten een aantal keren externe mensen aan die het onderwerp wat meer toelichtten. Elke leersessie had ruim voldoende tijd beschikbaar om samen te reflecteren en perspectieven uit te wisselen. De meeste sessies werden zo een drie weken van tevoren in de agenda’s gepland en er namen toch meestal zo een 15 of wel meer mensen deel aan de sessies. Het grootste deel van de KLIMAP leersessies vond online plaats.
Er zijn in totaal zeven leersessies binnen het project KLIMAP georganiseerd. Van elke leersessie is een beknopt verslag opgesteld:
- Ervaringen met de methode van causale loopdiagrammen
- Opschalen van nieuwe praktijken en processen
- Betekenis en toepassing van concepten robuustheid en onzekerheid
- De mobiliserende kracht van toekomstbeelden
- De rol van emoties in gebiedsprocessen
- Omgaan met macht in Multi stakeholder samenwerkingen
- Regelbare drainage met sub-irrigatie
Van het gehele proces van 'samen leren' is een reflectieverslag gemaakt. Deze kan hier worden ingezien.